Paul
Dănuţ Duţă, Cristian Popa, Gioni Popa Gavrilovici
Securitatea prin cooperare.
Politici de integrare (vol. II)
ISBN
978-973-7865-48-9
14,5x20,5
Sibiu 2007
240 p.
Deşi iniţial,
viziunea UE trata toate noile state post-sovietice cu aceiaşi unitate de
măsură, Federaţia Rusă a refuzat un astfel de tratament,
motivându-şi cererea prin importanţa sa geopolitică.
Astfel, spaţiul din punct de vedere al politicilor
şi raporturilor de colaborare, are două dimensiuni - u na specială
pentru Federaţia Rusă -, iar cealaltă separată pentru noile
state independente din vestul spaţiului post-sovietic şi pentru statele
din Caucazul de Sud.
De menţionat, ca tratamentele acestor state în
cadrul ENP este particularizat de specificul fiecărui stat dar toate sunt
subsumate unor obiective generale comune.
Particularităţile evident că există;
existenţa "conflictelor îngheţate", multiplicatorul de importanţă
dat de resursele energetice sau de "coridoarele energetice", substanţialitatea
antecedentelor relaţiilor cu spaţiul european, interesele de intensităţi
diferite ale Federaţiei Ruse, ale Statelor Unite produc inevitabile interferenţe
în promovarea politicilor UE pentru fiecare stat în parte.
Pentru înţelegerea a punctului de plecare şi
perspectivelor ENP este necesară în cazul unor state realizarea unor
digresiuni geopolitice care pot ajuta la conturarea întregului ansamblu.
Există foarte multe obiective comune însă
particularităţile fiecărui stat din acest spaţiul impun
nivele foarte diferite de obiective de realizat. Ceea ce se prefigurează
a fi o miză vitală este factorul energie, în jurul căruia
orbitează interese care într-un viitor nu prea îndepărtat
se pot acutiza dacă nu se promovează politici de securitate şi
cooperare solide şi subsumate valorilor şi standardelor europene.
Federaţia Rusă reprezintă aproximativ 40%
din populaţia şi PNB al statelor care sunt subiectul iniţiativei
"Europa Lărgită". Lungimea graniţei dintre UE şi Federaţia
Rusă impune dezvoltarea unei politici de vecinătate ca unul din pilonii
parteneriatului lor strategic.
În primul rând, trebuie menţionat că
aceste raporturi se bucură de tratament special, exterior ENP. Astfel,
PCA UE-Rusia stabileşte, în termeni generali, o agendă de transformări
legislative dar fără un termen de îndeplinire a sa. Priorităţile
sunt stabilite pentru patru domenii: spaţiu economic comun (inclusiv mediu
şi energie), spaţiul libertăţii, securităţii şi
justiţiei, domeniul securităţii externe şi, domeniul educaţiei
şi cercetării (inclusiv aspectele culturale).
Rusia, în loc să se retragă din ENP datorită
supărării de a fi considerată de acelaşi calibru cu celelalte
state vecine ale UE, porneşte de premiza că este un partener strategic
al UE, poziţie care solicită acordarea unui statut de egalitate în
raporturile bilaterale. Oricum, există o opoziţia tacită din
partea Rusiei faţă de îmbunătăţirea relaţiilor
dintre UE şi fostele state sovietice vecine, state pe care continuă
să le considere în sfera sa tradiţională de influenţă.
Poziţia geostrategică a Rusiei şi marile provocări
geo-economice constituie examene dificile pentru promovarea regionalismului
în Zona Extinsă a Mării Negre (ZEMN). Abţinerea UE de a
ocupa un loc la masa Organizaţia de Cooperare a Mării Negre (BSEC)
şi, în paralel, refuzul organizaţiei de a accepta solicitarea
SUA de a lua parte la această, sunt aspecte importante ale actuale stări
de fapt. Situaţia actuală se impune a fi studiată prin prisma
conexiunii deferenţei unor state membre UE cu vechi state în cadrul
acesteia faţă de Moscova cu efectele opoziţiei Rusiei (ca stat
membru BSEC) faţă de o eventuală prezenţă sporită
a SUA în regiune.
Postura statelor din "noua Europă" nu poate fi considerată
ca o contrabalansare geopolitică în BSEC; rusofobia existentă
în zonă va intra în conflict cu componenta "Rusia - prima"
din politicile UE faţă de spaţiul fost sovietic, în timp
ce entuziasmul pro-american va duce la întărirea componentei transatlantice.
În februarie 2005, patru noi state membre UE (Estonia,
Letonia, Lituania şi Polonia) împreună cu Bulgaria şi România
fondează grupul "noii prieteni ai Georgiei", grup denumit chiar de către
participanţi ca fiind "axa Marea Baltică-Marea Neagră". Saakashvili
şi Iuşcenco sunt consideraţi ca fiind în aceiaşi barcă
de parcă ar fi fraţi de cruce.
"Noi prieteni" îşi propun să împărtăşească
din experienţa lor legată de procesul de accedere în UE şi
NATO şi să promoveze astfel de procese în ZEMN. Urmare a revoluţiilor
"trandafirilor" şi a celei "orange", membrii GUAM încearcă să
revitalizeze grupul lor, invitând liderii României, Bulgariei, Poloniei,
Lituaniei, Ungariei, a reprezentantului UE să participe la reuniunea din
22 aprilie 2005.
Printre actualele şi viitoarele state membre UE, România
este un posibil avocat al ZEMN la Bruxelles. Bucureştiul poate exploata
poziţia sa geopolitică ca fiind cel mai important cap de pod pentru
sud-estul european şi de aceea îndreptăţită să
promoveze interesele de vecinătate ale UE pentru ZEMN.
"România, condusă de căpitanul Băsescu
ca nou preşedinte, cu statutul de membru NATO şi cu perspectiva de
a deveni şi membru al UE, se prezintă ca un interesant promotor la
idei de cooperare în spaţiul Mării Negre. Modelul rolului pe
care l-a jucat Finlanda în cadrul Dimensiunii nordice prin anii 1990 pare
să fi sunat ca un clopoţel la Bucureşti. Acesta este un din câteva
exemple în care statele noi primite în UE transpun, cu familiaritate,
preferinţele lor de politică externă regională în
politici ale UE."
România poate copia modelul finlandez (care s-a bucurat
de sprijinul Germaniei) în ceea ce priveşte promovarea regionalismului
în spaţiul nordic în anii 90, prin desfăşurarea de
iniţiative şi alocarea de resurse pentru relansarea regiunii şi
promovarea cauzei regionalismului la Bruxelles, Washington şi chiar la
Moscova. "Un semnal impetuos se pare că este lansat de către România
care începe să ia considerare asumarea unui rol pentru Marea Neagră,
inspirându-se din rolul Finlandei în Dimensiunea nordică…