Paul
Dănuţ Duţă, Cristian Popa, Gioni Popa Gavrilovici
Securitatea prin cooperare.
Politici de integrare (vol. I)
ISBN
978-973-7865-47-2
14,5x20,5
Sibiu 2007
224 p.
Procesul integrării
comunitare poate fi analizat prin prisma a două concepte distincte: cooperarea
şi integrarea.
Cooperarea, constă în aceea că statele naţionale
sunt dispuse să lucreze cu alte state pe "deasupra" frontierelor conservându-şi,
însă, suveranitatea. În consecinţă, eforturile de
unificare bazate pe acest concept de cooperare nu au ca ţel final crearea
unui "super-stat", a unui "stat global", a unei "entităţi post-naţionale"
ci se limitează la realizarea unei "uniuni de state suverane" în
care "se conservă structurile naţionale", adică realizarea unei
"confederaţii".
Conceptul de integrare "rupe" coexistenţa tradiţională
a statelor. Concepţia tradiţională potrivit căreia suveranitatea
statelor este inviolabilă şi indivizibilă se "retrage" în
faţa convingerii că "imperfecţiunile convieţuirii umane
şi politice", "insuficienţele sistemului statului-naţiune" şi
"abuzurile de putere ale unor state asupra altora" (hegemonia) - atât
de numeroase în istoria europeană - ar putea fi depăşite
doar dacă "suveranităţile naţionale ar fuziona într-o
suveranitate comună" şi dacă aceasta "s-ar grupa la un nivel
superior, formând o comunitate supranaţională". Rezultatul unei
asemenea operaţiuni ar fi existenţa "unui stat european" în
care autorităţile comunitare ar fi cele care, respectând identitatea
şi particularităţile naţionale ale popoarelor grupate în
acesta, ar dirija destinul persoanelor şi ar asigura viitorul acestora,
într-o federaţie.
UE este rezultatul unui asemenea concept de integrare, necesitând
însă o "adaptare" determinată de "inerţia" SM în
ceea ce priveşte fetiş-ul "suveranităţii naţionale".
Mai precis, SM nu sunt dispuse să renunţe la structura lor de stat
naţional, în favoarea unui stat federal european. A trebuit, de aceea,
găsit un compromis care, fără a urmări crearea unui stat
federal european clasic, să garanteze, în acelaşi timp, realizarea
a "ceva mai mult" decât simpla cooperare între SM. Cele trei tratate
constitutive ale CE reflectă rezultatele unui asemenea efort. În
aceste tratate şi în cele ulterior modificate şi completate,
se stabilesc sectoarele în care se transferă Comunităţii
suveranitatea statelor.
În nici unul dintre aceste tratate nu se atribuie CE
şi organelor acesteia "dreptul general de a dicta măsurile necesare
realizării obiectivelor tratatelor", ci doar "forma" şi "dimensiunea"
în care Comunitatea poate acţiona pentru realizarea tratatelor, conform
principiului "autorizării limitate". În acest fel, renunţarea
la propriile prerogative era "previzibilă" şi "controlabilă"
de către SM, acestea fiind - deci - singurele care decideau asupra procesului
în totalitatea sa şi asupra configurării integrării. Menţinerea
complexelor echilibre instituţionale, astfel încât "rolurile"
atribuite iniţial fiecărei instituţii să nu se modifice
"pe fond". Formula "clasică" pentru a realiza acest obiectiv este, evident,
aceea de a nu altera mecanismele de bază ale deciziilor, ceea ce nu împiedică
adăugarea altora noi. De aici a rezultat situaţia actuală conform
căreia procesul de decizie are nu mai puţin de şapte variante
(sau ramificaţii) în funcţie de greutatea sau influenţa
atribuită PE.
Sistemul instituţional şi ordinea juridică
comunitară au un caracter "neterminat". Fără a fi eliminată
capacitatea acestora de a răspunde continuu şi dinamic noilor provocări,
sistemul comunitar ar trebui, totuşi, să-şi finalizeze evoluţia,
să înceteze a avea caracter provizoriu şi să pună
capăt nedefinirii juridice şi politice. "Progresivitatea", pozitivă
până la un punct, nu poate deveni permanentă. Problema este
aceea că negocierea permanentă a unor "noi tratate" este anevoioasă
şi costisitoare. Chiar pentru o Comunitate bogată este dificil de
suportat câte o "nouă reformă" la fiecare patru ani. Mai devreme
sau mai târziu, UE va trebui să aibă forţa şi înţelepciunea
de a realiza "marea reformă" care să ducă la un Act Fundamental
de tipul "Constituţiei Europene".
Obiectivele tratatelor constitutive ale CE urmăresc
asigurarea păcii şi integrarea economică crearea unei pieţe
interioare europene, a unei uniuni politice şi întărirea coeziunii
economice şi sociale a Uniunii.
Procesul de adâncire a integrării europene (sau
integrarea pe verticală) a demarat în anii '50 şi are în
vedere următoarele aspecte: creşterea progresivă a obiectivelor
comune, pe care SM decid să le realizeze împreună, prin extinderea
ariilor politicilor comune; întărirea caracterului supranaţional
al Comunităţii, prin utilizarea extensivă a sistemului de vot
majoritar (în locul celui bazat pe unanimitate existent la nivelul Consiliului),
prin care sunt reprezentate interesele naţionale ale fiecărui SM,
precum şi prin întărirea rolului PE (unde sunt direct reprezentaţi
cetăţenii europeni).
Tratatul CEE este amendat de câteva ori şi suplimentat
prin TUE, până la consolidarea sa finală într-o Constituţie.
Această abordare are în vedere dezvoltarea graduală a procesului
de integrare, centrată pe tratarea acelor aspecte asupra cărora se
poate ajunge la un acord şi pe amânarea acelor chestiuni care nu
sunt încă în stadiul la care pot constitui obiectul unei decizii.
În UE nu există o majoritate, ci numai minorităţi.
În ciuda diferenţelor dintre acestea, la baza întregii construcţii
europene stă voinţa de a lucra împreună, pe baza unor interese
comune. Acestea conduc la convingerea că în unele domenii se pot
obţine rezultate mult mai bune la nivel european decât la nivel naţional.
Aşa se ajunge la politici comune tuturor SM, elaborate şi adoptate
de instituţiile comunitare cu aplicabilitate pe întreg teritoriul
Uniunii. De multe ori, astfel de politici comune răspund şi unui principiu
fundamental al construcţiei europene, acela al solidarităţii
şi coeziunii. Existenţa politicilor comune conferă unicitate
UE, pentru că demonstrează acceptarea cedării unei părţi
a suveranităţii SM către instituţiile europene.