Teodor
Frunzeti, Paul Dănuţ Duţă, Ion Panait
Operaţii NATO. Studiu de caz: Afganistan
ISBN 978-973-7865-49-6
Sibiu 2007
14,5x20,5
320 pag.
Stabilizarea şi
reconstrucţia impun un echilibru între războiul convenţional
şi asistenţa tradiţională pentru dezvoltare. Aceste operaţii
necesită un ansamblu de calităţi şi pregătire în
rezolvarea unei game largi de probleme, incluzând stabilirea securităţii
interne şi a supremaţiei legii, facilitarea tranziţiei politice,
reconstruirea infrastructurii şi lansarea refacerii economiei. Operaţiile
de stabilizare şi reconstrucţie trebuie realizate în medii solicitante,
deseori ostile, medii în care, în mod tradiţional, se stabilesc
programe de dezvoltare economică. În plus, aceste operaţii au
la dispoziţie oportunităţi limitate în care trebuie să
producă rezultate şi să convingă populaţia locală
de beneficiile păcii.
De peste zece ani, construcţia naţională reprezintă
o sintagmă controversată. Chiar şi astăzi, termenul are
conotaţii negative. Sfârşitul războiului rece, precum şi
abilitatea statelor membre ONU de a folosi instrumentele de securitate colectivă
împotriva agresiunii Irakului asupra Kuweitului, transformate în
primul război din Golf, a creat un optimism considerabil legat de capacitatea
membrilor ONU de a rezolva probleme legate de conflictele internaţionale
şi interne. După primul război din Golf, dar şi de-a lungul
anilor ´90, SUA au condus sau au sprijinit intervenţiile destinate restaurării
stabilităţii interne şi reconcilierii politice în Somalia,
Cambogia, Haiti, Bosnia, Kosovo, Timorul de Est, precum şi în alte
zone. Câteva dintre aceste intervenţii pot fi catalogate ca fiind
un succes deplin. Fiecare, însă, a fost supusă unor critici
negative, au alimentat dezbaterile critice privind continuarea intervenţiilor
în statele slabe sau "eşuate". Pe de altă parte, criticile au
fost la rândul lor, demolate prin argumentul că ignorarea responsabilităţii
a dus la consecinţe mult mai grave cum ar fi masacrul de la Srebreniţa
sau genocidul din Ruanda. Cadrul discuţiei a fost modificat dramatic de
momentul 11 septembrie 2001. Problemele reprezentate de statele "eşuate"
nu au mai fost văzute ca fiind doar probleme umanitare. Ele sunt în
mod egal atât probleme umanitare cât şi priorităţi
ale securităţii naţionale.
În viziunea SUA, succesul operaţiilor de stabilizare
şi reconstrucţie necesită o gamă de abilităţi
şi expertize şi impune un preţ atât de mare încât
nici o naţiune nu-şi poate permite să îl abordeze singură.
În statele în care conflictele au fost încheiate, totuşi
instabilitatea continuă să existe, operaţiile conduse de Naţiunile
Unite fiind, în general, cele mai eficiente metode de implicare ale comunităţii
internaţionale şi de promovare a securităţii şi stabilităţii
pe termen lung.
Stabilizarea şi reconstrucţia implică activităţi
civile şi militare ce acoperă tot spectrul conflictului. Diferite
agenţii şi instituţii au de jucat diferite roluri în cadrul
diverselor stagii ale tranziţiei. Forţele armate joacă un rol
esenţial în asigurarea securităţii în perioada iniţială.
Odată cu îmbunătăţirea securităţii, agenţiile
civile şi instituţiile financiare internaţionale trebuie să
ocupe rolul principal. În toate aceste stagii, strânsa coordonare
dintre forţele armate şi agenţiile civile este esenţială
pentru realizarea succesului, care poate fi analizat prin dezvoltarea capacităţilor
autohtone de a asigura securitatea serviciilor esenţiale, a unei economii
de piaţă viabile precum şi autodeterminarea în cadrul unei
societăţi civile sănătoase. Desigur, cea mai bună cale
pentru a elimina potenţialul de conflict din cadrul unui stat "problemă",
poate fi diplomaţia şi asistenţa pentru dezvoltare.
Activităţile militare specifice operaţiilor
de stabilitate şi reconstrucţie sunt întâlnite în
ultimul timp sub denumirea de operaţii de stabilitate şi sprijin post-conflict
sau post-război. Teoreticienii militari apreciază că armatele
moderne necesită pregătire pentru a desfăşura două
tipuri de acţiuni militare: acţiuni specifice luptei armate şi
operaţii altele decât războiul. Intrate în sfera domeniilor
de acţiune ale armatelor de mult mai puţin timp decât domeniul
acţiunilor de luptă specifice războiului, operaţiile altele
decât războiul, denumite conform F.T.-1 "operaţii de stabilitate
şi de sprijin" se impun pentru a completa orice combinaţie a utilizării
instrumentelor de putere ale statului înainte, în timpul sau după
încheierea unui război sau a unui conflict armat.
Operaţiile de stabilitate şi de sprijin reprezintă
activităţi militare care se organizează şi se desfăşoară
în contextul eforturilor generale (politico-diplomatice) de asigurare
a păcii şi a securităţii sub autoritatea ONU sau a unei
organizaţii regionale recunoscute şi cu vocaţie în securitate,
propunându-şi scopuri precum rezolvarea conflictului, promovarea
păcii, descurajarea războiului şi sprijinirea autorităţilor
civile.
În operaţiile de stabilitate, obiectivele, considerentele
şi constrângerile politice sunt primordiale faţă de cele
militare, acţiunea militară nefiind componenta principală (în
unele situaţii) a acţiunii de ansamblu şi ca atare nici efectivele
militare angajate nu constituie elementele principale, chiar dacă ele deţin
întâietatea din punct de vedere al forţei şi al capacităţii
combative. Ca rezultat, operaţiile de stabilitate şi de sprijin se
bazează pe reguli de angajare mult mai restrictive decât acţiunile
de luptă specifice războiului; dacă în război adversarul
este angajat în luptă oricând este posibil, fără
a se aştepta o provocare din partea acestuia, în operaţiile
de stabilitate şi de sprijin se urmăreşte din contră o evitare
a folosirii forţei, de multe ori în dauna siguranţei forţelor.
Conceptul de "operaţii de stabilitate şi de sprijin
"încearcă să reprezinte suportul doctrinar pentru intervenţiile
militare nonviolente din cadrul unor conflicte sau în situaţiile
de criză actuale