Paul
Dănuţ Duţă
Instituţii de securitate –
Partea generală
ISBN
973-7865-26-X/7
Sibiu 2006
14,5x20,5 cm
296 pag.
În relaţiile
internaţionale nu există o autoritate internaţională, un
"guvern mondial" care să creeze normele de drept sau să le impună
statelor. Principalele izvoare de drept internaţional sunt tratatele şi
cutuma internaţională. Cutuma precede în timp tratatul. Începând
cu perioada interbelică, mai ales după cel de-al doilea război
mondial, tratatul reglementează majoritatea domeniilor vieţii internaţionale.
Globalizarea, la fel ca şi integrarea, este un
proces obiectiv al dezvoltării lumii actuale, unul din conceptele folosite
cel mai frecvent în mediile politice, economice şi academice. Deşi
este un concept la modă, care ţine capul de afiş al tuturor analizelor,
al conferinţelor şi al congreselor desfăşurate la cel mai
înalt nivel, uneori este utilizat cu o oarecare superficialitate, ceea
ce denotă faptul că, încă, fenomenul nu este suficient
de cristalizat, ecuaţia propriu-zisă a fenomenului de globalizare
conţinând multiple necunoscute, scoţând la iveală
multiple sfidări şi tendinţe care, dacă sunt scăpate
de sub controlul raţional şi participativ, pot duce la o ordine/dezordine
mondială imprevizibilă, în care nu pot fi anticipaţi câştigătorii
şi perdanţii.
Principala consecinţă a globalizării şi
integrării o reprezintă noua arhitectură de securitate a lumii,
care va cunoaşte profunde mutaţii, atât structurale, cât
mai ales conceptuale şi strategice, mutaţii care vor trebui să
rezolve marea problemă a decalajelor între ţările dezvoltate,
considerate puteri militare de primă mărime, şi cele mai puţin
dezvoltate al căror potenţial militar este redus în contribuţia
lor în înfăptuirea actului global de securitate.
Evoluţia societăţii omeneşti actuale
îndeplineşte toate elementele specifice fenomenului globalizării.
Globalizarea reprezintă un fenomen multidimensional cu efecte determinate
în domeniile economic, social, cultural şi de securitate. Globalizarea
nu poate fi definită clar şi nici unanim acceptată, întrucât
reprezintă rezultatul unui proces istoric în urma căruia decalajele
dintre bogaţi şi săraci s-au mărit considerabil, lumea s-a
fragmentat şi s-a polarizat în jurul a numeroşi actori ale căror
interese nu numai că se manifestă în plaje diferite, dar sunt
de multe ori antagonice. Dualitatea procesului, care face, pe de o parte, ca
lumea să se integreze, să devină din ce în ce mai mixtă,
iar, pe de altă parte, să se fragmenteze şi să se diferenţieze
din ce în ce mai mult, stă la baza manifestărilor antiglobalizare
şi este o reprezentare destul de edificatoare, o luptă între
civilizaţie şi cultură, izvorâtă din dorinţa
lumii de a deveni o singură civilizaţie, dar în acelaşi
timp de a-şi păstra sau chiar multiplica diversitatea culturală.
Securitatea este în acelaşi timp o stare
şi un mecanism. Starea securităţii internaţionale depinde
de legitimitatea comportamentului statelor, de dorinţa lor de a recurge
la mijloace paşnice, de a coopera, de a rezolva prin negocieri problemele
în suspensie.
În Cartă este formulat codul internaţional
al comportării statelor pentru asigurarea stării de securitate.
Mecanismul de securitate are mai multe inele. Dacă
într-o primă fază se acţionează pentru rezolvarea
paşnică a diferendelor (cu posibilităţi variate atunci când
conflictul nu a depăşit limitele unei confruntări de poziţii,
când nu s-a transformat într-o ciocnire violentă), pentru faza
explozivă (ameninţări contra păcii, violări ale ei
şi acte de agresiune) Carta prevede măsuri de constrângere aplicabile
de către Consiliul de Securitate.
Carta prevede, în acelaşi timp, că
statele membre ONU vor accepta principii şi vor institui metode care să
garanteze că forţa armată nu va fi folosită decât
în interes comun, că vor reprima agresiunea. În felul acesta,
se încheagă un sistem mondial de securitate colectivă, înglobând
şi măsuri de dezarmare.
Sistemul de securitate conceput de Cartă, în
opoziţie cu alianţele militare, este caracterizat de faptul că
toate ţările sunt garante ale securităţii fiecăreia,
toate se leagă solemn să respingă agresiunea oriunde s-ar produce.
O trăsătură esenţială a metodelor
cuprinse în Cartă în vederea realizării securităţii
este condiţionarea funcţionării lor de voinţa statelor membre,
de consensul lor.
Evoluţiile post-război rece în domeniul
funcţionării mecanismului de securitate colectivă internaţională
ating tot mai des o problemă deosebit de controversată: intervenţia
organizaţiei în interiorul statelor, chiar al statelor fondatoare
ale ONU, plecând de la premisa că este vorba de "state destructurate",
care nu vor mai putea exercita nici o autoritate asupra violenţelor din
interior, pentru "motive umanitare" etc. Acest intervenţionism este în
flagrantă contradicţie cu articolul 2, aliniat 7 al Cartei, care face
vorbire despre "chestiuni care aparţin esenţial competenţei interne
a unui stat". Doctrinele politico-militare şi militare
ale statelor deşi exprimă o opţiune politico-militară, care
nu este obligatorie şi singulară sau este inflexibilă la schimbările
din mediul internaţional: totuşi se impun a fi avute în vedere
pentru a decela concepţia despre viitorul acţiunii militare.
Trebuie precizat că alături de dreptul internaţional
şi literatura de specialitate conexă acestor doctrine, doctrinele
politico-militare reprezintă un reper important al desfăşurării
unei analize pertinente atât a fenomenului militar, cât şi
a posibilelor materializări ale intereselor statelor în acţiuni
militare.
Deoarece conceptele de "război", "conflict armat", "agresiune"
şi "legitimă apărare - ripostă" se bucură de reglementări
de drept internaţional şi percepţii foarte apropiate în
doctrinele majorităţii statelor naţionale, perspectiva doctrinară
va semnala poziţia unor state faţă de acţiunile militare
neconvenţionale.
Existenţa ameninţărilor şi instabilităţii
solicită în continuare o mare putere militară capabilă
să asigure îndeplinirea obiectivelor strategice militare naţionale
americane printr-o gamă de operaţii de la război până
la operaţiunile altele decât războiul