Paul
Dănuţ Duţă, Ion Panait, Mihai Chiriţă
Globalizarea şi continentul african - Aspecte de securitate
ISBN 978-973-7865-62-5
Sibiu, 2008
14,5x20,5 cm.
320 p.
În prezent,
diverse state din Africa pun accent din ce în ce mai mult pe creşterea
securităţii, cu ajutorul colaborării strânse cu AU, în
ciuda relaţiilor neclare existente în acest moment cu unele instituţii
cum ar fi ECOWAS. În iulie 2000, Summit-ul OUA din Togo, mandatează
trei preşedinţi să propună un parteneriat constructiv cu
Nordul dezvoltat pentru regenerarea continentului. În 1 martie 2001, preşedintele
Obasanjo prezintă MAP, iar preşedintele Wade din Senegal prezintă
Planul Omega. În 11 iulie 2001, după integrarea mai multor iniţiative,
NEPAD este prezentat ca o viziune pentru Africa, o sinteză a problemelor
care trebuie rezolvate la scară continentală şi un programn de
acţiune care să le rezolve astfel ca să fie înfăptuită
viziunea, NEPAD este aprobat într-o atmosferă entuziastă şi
unanimă constituind Declaraţia 1 (XXXVII) ca agenda principală
de dezvoltare pentru Africa în cadrul Uniunii Africane.
În anul 2002, se constituie Uniunea Africană pentru
concertarea eforturilor guvernelor africane, după modelul Uniunii Europene.
În ianuarie 2004, se stabileşte înfiinţarea unei forţe
armată integrată de pace şi stabilitate. Din acest moment, AU
dispune şi de o Curte Africană a Drepturilor Omului. De asemenea,
la iniţiativa Africii de Sud se lansează Noul Parteneriat pentru Dezvoltarea
Africii - NEPAD, care îşi propune o serie de obiective cum ar fi:
stabilirea şi punerea în aplicare a unor programe de guvernare democratice,
realizarea de negocieri între putere şi opoziţie, combaterea
corupţiei, promovarea democraţiei, dezvoltarea societăţii
civile, dezvoltarea cooperării pe continent.
NEPAD este o viziune şi cadrul strategic pentru renaşterea
Africii. Acest document are la bază mandatul OUA încredinţat
şefilor unui grup de state să elaboreze un cadru de dezvoltare interată
socio-economică pentru Africa. Documentul cadrul a fost adoptat în
iulie 2001 de către OUA. De asemenea, proiectul se constituie ca un răspuns
la provocările actuale care stau în faţa continetului african
- creşterea nivelului de sărăcie, subdezvoltarea şi continua
marginalizare a Africii - care solicită o intervenţie radicală,
materializată în obiective, principii, priorităţi. Atât
NEPAD cât şi alte programe de parteneriat africane sunt conexate
cu MDG.
Obiectivul fundamental al NEPAD este eradicarea sărăciei
în Africa şi plasarea statelor africane atât individual cât
şi colectiv pe drumul creşterii susţinute şi dezvoltării
astfel ca să fie stopată marginalizarea Africii în procesul
globalizării. Esenţa proceselor ce se regăsesc în NEPAD
o reprezintă exprimarea identităţii africane consonante cu aspiraţiile
legitime ale popoarelor africane. Obiectivele pe termen scurt prevăzute
de NEPAD sunt formulate pentru întreaga Africă, într-o viziune
globalistă, astfel: Africa să devină mult mai eficientă
în prevenirea conflictelor şi realizarea unei păci durabile
pe continent; Adoptarea şi implementarea principiilor democraţiei
şi politicii economice eficiente şi bunei guvernări precum şi
îmbunătăţirea protecţiei drepturilor omului în
fiecare stat african; Dezvoltarea şi implementarea efectivă a programelor
de eradicare a sărăciei şi accelerarea realizării păcii
prin atingerea obiectivelor de dezvoltare, în special prin dezvoltarea
condiţiilor de viaţă; Creşterea nivelului de acumulare de
capital intern, precum şi a investiţiilor, atât cu fonduri interne
cât şi străine; Realizarea unei capabilităţilor necesare
politicii de dezvoltare propuse, coordonare şi negociere în arena
internaţională care să asigure beneficiile angajării în
economia globală, în special în relaţiile comerciale şi
accesul la piaţa internaţională; Integrarea regională trebuie
să fie accelerată şi obţinerea unui nivel înalt a
creşterii economice susţinute; Stabilirea unui parteneriat cu statele
dezvoltate bazat pe respectul reciproc şi echitate.
La nivel continental, realizarea păcii şi securităţii,
OUA fără un acord privind structura unei forţe inter-africane
pentru aspectele militare ale managementului conflictelor, îşi asumă
ocazional responsabilităţi limitate.
Operaţiile OUA înregistrează rezultate nesatisfăcătoare,
demonstrând că nu are un mecanism capabil să gestioneze, atât
conflictele existente, cât şi, cele care au apărut ulterior
înfiinţării sale. La nivel regional, organizaţiile regionale
din vestul şi sudul Africii conduse de state cum sunt Nigeria, Africa de
Sud şi Zimbabwe, încep să se implice în operaţii
de pace, acolo unde nici Naţiunile Unite şi nici OUA nu se implică.
Transformarea OUA în AU înlocuirea mecanismul
OUA cu Consiliul pentru pace şi securitate, însărcinat cu aranjamentele
de avertizare timpurie şi răspunsul eficient la situaţiile de
conflict şi criză în Africa. Se prevede organizarea unei Forţe
Africane Stand by - ASF cu cinci brigăzi regionale, sprijinite de poliţie
civilă şi alte capacităţi. ECOWAS şi IGAD realizează
propriile aranjamente, cu anumite prevederi care nu respectă ghidul continental
aprobat.
AU, ECOWAS, IGAD şi SADC înregistrează progrese
semnificative în direcţia realizării capabilităţilor
regionale de sprijin a păcii. Totuşi, distanţa între aspiraţii
şi implementarea continuă să fie uriaşă. Protocoalele
şi documentele cadru sunt suficiente, structurile instituţionale sunt
deja realizate, însă capacitatea operaţională este redusă
şi neadecvată solicitărilor. Noile instituţii create fără
capabilităţi şi experienţă, sunt tributare faptului
că sunt alcătuite din statele cele mai sărace şi mai puţin
dezvoltate din lume. Construirea capabilităţilor necesare pentru operaţii
de menţinere a păcii va solicita timp, cel mai mare impediment fiind
cel financiar.
UE la solicitarea AU, stabileşte programul "Facilităţi
pentru Pace", pentru finanţarea operaţiile de menţinere a păcii
desfăşurate sub auspiciile AU.
Acordul UE-AU poate permite şi finanţarea organizaţiilor
regionale africane, în baza unei sugestii a ONU nefiind necesară
o rezoluţie a Consiliului de Securitate. Pentru operaţiile de impunere
a păcii UE trebuie să solicite o rezoluţie a Consiliului de Securitate
în baza căreia să finanţeze prin programul Facilităţi
pentru pace.
Programul SUA, The Global Peace Operations Initiative (GPOI)
are ca obiectiv prioritar instruirea şi echiparea a 75.00 de militari,
majoritatea din Africa pentru operaţiile de menţinere a păcii.
Progamul promovează dezvoltarea sistemului de transport şi logistic
pentru militarii implicaţi în operaţiile de menţinere a
păcii.
SUA prin compania Pacific Architects and Engineers (PAE)
sprijină operaţiile ECOWAS, extinzându-şi eforturile şi
la alte operaţii de menţinere a păcii, aducându-şi
o contribuţie serioasă.
Fără un efort de a înlocui ciclul conflictelor
cu întărirea păcii şi dezvoltării, menţinerea
păcii realizată de către africani are puţine şanse
de succes comparativ cu cele desfăşurate de către Naţiunile
Unite.