Paul
Dănuţ Duţă, Dan Ionică
UE-27. Politica Europeană de Vecinătate
ISBN
978-973-7865-54-0
Sibiu 2007
14,5x20,5
228 pag.
Instituţiile
şi politicile UE continuă să reflecte realităţile trecute
decât să se prezinte ca fiind proiectate pentru viitor. UE are nevoie
de noi mecanisme flexibile şi adaptabile la specificurile integrării,
fără a crea diferenţieri în abordarea relaţiilor cu
un candidat faţă de altul.
Dacă statele candidate au relaţii asimetrice cu
UE, existând posibilitatea utilizării de mijloace coercitive de influenţare
a procesului de luare a deciziilor politice interne, cum va putea fi definită
latura coercitivă a relaţiilor dintre UE şi statele vecine care
nu au perspectiva integrării?
Scopul ENP este de a de a nu stabili status-quo-ul ci de
a angaja UE în sprijinirea aspiraţiilor popoarelor aparţinând
ţărilor învecinate către libertate totală politică,
cu democraţie şi justiţie, şi către dezvoltarea socială
şi economică, utilizând toate căile diplomatice, financiare
şi politice disponibile.
Lărgirea UE pe bazele tratatelor şi în acord
cu deciziile luate de Consiliul Europei, subliniază că procesul de
extindere trebuie să fie însoţit de o politică de vecinătate
flexibilă şi substanţială pentru acele ţări europene
care nu sunt în prezent membre ale UE şi care nu pot încă
adera, sau care nu doresc să adere la UE, dar care încearcă
totuşi să se alinie la valorile UE şi care sunt interesate a
lua parte la proiectul european. Comisia Europeană este cea care defineşte
scopul şi priorităţile clare ale ENP, precum şi criteriile
pentru evaluarea realizărilor.
"Politica de vecinătate este distinctă faţă
de lărgire. Nu înseamnă nici pregătire pentru lărgire
şi nici un proces care să ducă la aşa ceva în viitor.
Pentru perioada următoare primirea acestor state nu este pe agenda noastră."
Dacă un stat atinge standardele necesare de integrare, acest stat este
mai aproape de UE şi aceasta este posibil şi fără a fi membru
UE.
Pentru UE, principala problemă va fi cum să exercite
influenţa sa asupra statelor vecine în mod comparabil cu influenţa
exercitată în deceniul trecut în Europa centrală şi
de est, respectiv de a aplica politica de condiţionalitate în corelaţie
cu posibilitatea de a deveni stat membru. A aparţine Europei lărgite
şi a se asocia UE sunt realităţi şi procese distincte, care
pot coincide în termenii politici şi ai identităţii, dar
care rămân separate pe termen scurt, cel puţin.
"Politica de vecinătate este distinctă faţă
de lărgire. Nu înseamnă nici pregătire pentru lărgire
şi nici un proces care să ducă la aşa ceva în viitor.
Pentru perioada următoare primirea acestor state nu este pe agenda noastră."
Dacă un stat atinge standardele necesare de integrare, acest stat este
mai aproape de UE şi aceasta este posibil şi fără a fi membru
UE.
UE şi Rusia sunt de acord, în principiu să
creeze câteva "domenii politice comune", în special privind economia,
educaţia şi cercetarea, justiţia şi afacerile interne şi
securitatea externă. Există o multitudine de organizaţii internaţionale
care promovează conceptul de Europă lărgită (Consiliul Europei,
OSCE, NATO, BERD) dar şi câteva iniţiative regionale de interes
direct pentru Rusia (pentru Marea Baltică, Marea Barents şi Marea
Neagră). Întrebarea fundamentală este dacă există
voinţa politică de a investi mult mai serios în conceptul de
Europă lărgită din partea instituţiilor multilaterale, bazate
pe valori şi proceduri politice comune.
Neacceptarea de către UE a Ucrainei ca potenţial
membru al Uniunii este adesea interpretată ca un rezultat al unor sentimente
anti-ucrainiene în cadrul UE şi domină discuţiile privitoare
la ENP, în cadrul căreia Ucraina este unul din principalii parteneri.
Reproşul legat de lipsa perspectivei obţinerea calităţii
de membru al UE (considerat un obiectiv strategic politică externe începând
din 1998), reprezintă un subiect proeminent al dezbaterilor interne. De
remarcat faptul că, în trecut, totuşi, asemenea afirmaţii
nu erau urmate de schimbări semnificative în politica externă
a Ucrainei, ba chiar au existat intenţii de apropiere de Rusia şi
CIS.
Moldova a adoptat o atitudine mai puţin entuziastă
faţă de ENP. Începând din 1999 guvernele moldoveneşti
au susţinut că Moldova este un stat sud-est european şi că
trebuie tratată în acelaşi fel ca şi celelalte state din
regiune afectate de conflicte interne. Intenţia sa este de a semna un acord
de stabilizare şi asociere cu UE în 2007-2008, perioadă deosebit
de importantă pentru acest stat. În primul rând, România
va deveni membru al UE şi, în consecinţă, Moldova va deveni
vecin direct cu UE, şi eventual va câştiga un sprijin din interior
mai puternic prin România. În al doilea rând, acordul de parteneriat
şi cooperare încheiat între UE şi Moldova va expira în
2008.
Viitorul ENP se va proiecta pe trei scenarii posibile: o
abordare pragmatică a problematicii graniţelor UE împreună
cu statele vecine; o invitare a statelor vecine la transformări politice,
economice şi sociale potrivit standardelor UE; o constituire într-un
cadrul viitor al relaţiilor cu statele vecine.