Teodor
Frunzeti, Ion Panait, Paul-Danuţ Duţă
Organizaţiile internaţionale şi problema balcanică. Studiu
de caz: Kosovo
ISBN 978-973-7865-73-1
Sibiu, 2008
14,5x20,5 cm.
298 pag.
OSCE trebuie menţinută
pentru monitorizarea activităţilor electorale şi a celor din
domeniul drepturilor omului, a minorităţilor în special. Problema
trecerii de la nivelul democraţiei electorale la democraţia funcţională
şi statul de drept este o altă arie de acţiune pentru OSCE. Însă
cea mai bună cale de a menţine pace este perspectiva pierderii unui
război. Iar, din păcate, OSCE nu are legitimitatea suficientă
pentru a împiedica declanşarea unor conflicte, poate doar conservarea
acestora. Cazul conflictelor îngheţate Abhazia, Osetia de Sud, Nagorno-Karabah,
Transnistria sunt exemple ale eşecului OSCE în soluţionarea
unor tensiuni locale.
Lărgirea UE determină includerea în rândurile
sale a unor state care au folosit OSCE ca o metodă de a se apropia de occident,
dar care acum nu mai au nevoie de un asemenea vehicul. Politica de vecinătate
a UE este un mijloc-alternativă la OSCE, prin intermediul relaţiilor
bilaterale cu statele din Estul Europei şi bazinul Mării Negre. Simpla
apartenenţă la OSCE a unui stat nu poate fi de aceea o antecameră
a UE, deoarece Uniunea încearcă să implementeze politici şi
mecanisme proprii, într-un cadru bilateral, nu multilateral;
NATO s-a extins foarte mult în ultimul deceniu, iar
lărgirea şi mai mare este privită de numeroşi analişti
ca un mijloc de disoluţie a OSCE şi nu numai al acestei organizaţii.
Evoluţiile viitoare pot să rezerve un rol din ce în ce mai important
acestei organizaţii internaţionale.
Studiul urmăreşte prezentarea succintă a intervenţiilor
organizaţiilor în spaţiul balcanic cu o atenţie specială
acordată spaţiului kosovar. Sunt conturate câteva coordonate
majore ale evoluţiilor din acest spaţiu.
Rădăcinile situaţiei din Kosovo trebuie căutate
în vârtejul de naţionalism care a dus mai apoi la ridicarea
lui Miloševi?. Începând din 1990, organizaţiile internaţionale
devin conştiente la scară largă de situaţia care se pregăteşte
în Kosovo. Conflictul din Kosovo putea fi ghicit ca una dintre consecinţele
logice ale separării Iugoslaviei.
În ciuda tuturor acestor "premoniţii", în
intervalul 1990-1998, instituţiile şi guvernele internaţionale
au eşuat în asumarea de acţiuni preventive. Într-adevăr,
în intervalul 1992-1993, au existat acţiuni diplomatice în
această regiune, dar prea puţin hotărâte şi mult prea
nesemnificativ susţinute. Mai mult, hotărârea de a nu lua în
calcul Kosovo în discuţiile pentru acordurile Dayton şi eşuarea
încercărilor diplomatice de a rezolva situaţia din zonă
au determinat o mare parte a populaţiei albaneze - kosovare să concluzioneze
că doar prin violenţă puteau atrage atenţia organizaţiilor
internaţionale asupra problemelor lor.
În orice caz, organizaţiile internaţionale
au încercat să reducă din instabilitatea zonei kosovare. În
ultimii ani s-a remarcat o îmbunătăţire a condiţiilor
în Kosovo, dar circumstanţele politice au rămas instabile. Orice
soluţie care poate implica schimbarea componentei teritoriale a unui stat
nu poate fi luată decât printr-un larg consens al părţilor
implicate. Singura cale pentru a ajunge la o pace de durată în Balcani,
implicit în provincia Kosovo, şi la o convieţuire a religiilor
islamică şi creştină în această regiune este
dialogul. "Preocuparea noastră a fost şi este să nu încurajăm
un precedent pentru recunoaşterea în practica internaţională
a principiului drepturilor colective pentru minorităţi, susţinând
principiul drepturilor acordate individual pentru membrii unei minorităţi
etnice".
România trebuie să aleagă, pentru prima oară,
poziţia taberei care nu este cu mare parte din NATO şi cu SUA: pentru
stabilitatea şi viitorul regiunii, pentru integritatea Serbiei şi
respectarea dreptului internaţional.
Scenariul elaborat de Occident privind desprinderea provinciei
Kosovo de Serbia subminează întregul sistem al relaţiilor internaţionale.
Fostul preşedinte al României, profesorul Emil Constantinescu, care,
în primăvara lui 1999, considera, împreună cu consilierii
săi, că bombardarea Serbiei de către NATO este "legitimă
şi necesară" a încercat să-şi justifice poziţia
de atunci afirmând că, în perioada respectivă, România
purta "convorbiri importante politice, economice şi financiare" cu SUA
şi alte câteva state occidentale "foarte binevoitoare nouă".
"A trebuit să ne achităm cumva".
Profesorul Constantinescu susţine poziţia adoptată
de preşedintele Traian Băsescu privind suveranitatea Serbiei "regretând
ce s-a întâmplat", observând "că totul s-a deformat în
zona şi ar fi nedrept şi greşit ca provincia Kosovo să se
proclame independentă.
România ca şi alte ţări europene au
avut reacţii exagerate în privinţa independenţei Kosovo.
România nu a încercat să construiască o variantă
proprie ca o reacţie la Planul Ahtisaari, în acord cu partenerii
săi regionali, ci s-a rezumat să se exprime împotriva Planului
Ahtisaari, fără a prezenta argumente temeinice.
Preşedintele Băsescu a anunţat că referitor
la problema kosovară a acceptat ca România să participe la constituirea
forţei europene de supraveghere a Kosovo în condiţiile refuzului
României de a recunoaşte independenţa Kosovo pe baza unei declaraţii
unilaterale a acestuia. România s-a angajat că va participa la constituirea
forţei de supraveghere a unui stat care va fi recunoscut de UE, dar nu
şi de câţiva din membrii săi (România, Spania, Cipru,
Grecia etc.). Între nerecunoaştere şi prezenţa pe teren
va fi o contradicţie greu de explicat.
Ideea unei misiuni europene în Kosovo la care să
participe şi români este criticabilă, pe motiv că rezoluţia
1244 a ONU nu conferă un cadru legal pentru aceasta.
România trebuie să reziste presiunilor şi
să acţioneze pentru a deveni un lider regional. Relaţia cu Serbia
şi expansiunea economică românească în această
ţara sunt de importanţă vitală. Ar trebui organizat un colectiv
de lucru (task force) special pe probleme sârbeşti. Acesta ar trebui
să inventarieze urgent problemele economice care sa fie discutate cu guvernul
de la Belgrad. Ar mai trebui convinse societăţile multinaţionale
să numească români ca reprezentanţi ai filialelor lor din
Serbia. După devastarea magazinelor de la Belgrad aparţinând
multinaţionalelor, iniţiativa ar fi bine-venită.
Mai există mari proiecte de infrastructura în
Serbia, unde România are interese. În schimb, România poate
ajuta mult Serbia. De-a lungul anilor, România şi-a creat o prezenţă
masivă în forurile internaţionale, de la Curţi Internaţionale
de Arbitraj, până la activitatea susţinută de membru observator
la OECD. Serbia poate fi sprijinită peste tot unde România este prezentă.
Poziţia României în cazul independenţei
Kosovo nu se va schimba decât dacă sârbii şi albanezii
kosovarii vor ajunge la o soluţie de compromis conformă principiilor
dreptului internaţional. "România pledează pentru o soluţie
conformă cu dreptul internaţional, adică un compromis acceptat
de ambele părţi şi validat printr-o rezoluţie a Consiliului
de Securitate al ONU". Totuşi, posibilitatea acestui compromis a devenit
din ce în ce mai firavă.