Paul
Dănuţ Duţă, Mihail Teodor Purcărea, Ovidiu Cordoneanu
Organizaţiile
internaţionale şi mediul de securitate
ISBN 978-973-7865-63-2
Sibiu, 2008
14,5x20,5 cm.
272 p.
Actuala arhitectură
de securitate euroatlantică reflectă trăsăturile esenţiale
ale mediului geopolitic în care se derulează: tranziţia către
sistemul internaţional multipolar, competiţia între puteri în
spaţiul euroatlantic pentru redistribuirea rolurilor; adâncirea integrării
în UE; tentativele Federaţiei Ruse de a menţine statutul de
mare putere pe arena mondială şi de a ocupa poziţii cheie în
structurile europene de securitate. Securitatea se bazează atât pe
stabilitate politică, dar şi pe cea militară, acestea fiind condiţionări
complementare. Un sistem mobil de securitate europeană va putea fi edificat
doar dacă vor fi consolidate cele două componente.
Folosirea mijloacelor preventive în cazul conflictelor
îngheţate a dus mai degrabă la menţinerea decât la
soluţionarea acestora. Cauzele principale ale slăbiciunii OSCE sunt
lipsa unor instrumente efective de constrângere şi la modalitatea
de luare a deciziilor, prim unanimitate.
Apărarea şi securitatea colectivă, pe de o
parte, şi securitatea bazată pe cooperare, pe de altă parte,
sunt instrumente fundamental diferite, dar complementare, ale politicii internaţionale
de securitate. Aplicarea principiului subsidiarităţii, în organizarea
securităţii europene, presupune luarea în calcul a unui sistem
de securitate multietajat: UE, OSCE, NATO şi ONU. Angajarea pe unul sau
mai multe din aceste nivele depinde de specificul sarcinilor de securitate avute
în vedere.
Strategiile de securitate ale UN, NATO, EU şi OSCE subliniază,
în principal, aceleaşi ameninţări. Adresându-se aceloraşi
ameninţări şi acţionând într-o zonă de
responsabilitate convergentă, nu este de mirare că acţiunea lor
se desfăşoară, de obicei, în cadrul aceluiaşi teatru
de operaţii.
Analizate din perspectiva obiectivelor, scopurilor şi
a misiunilor urmărite de PESA, NATO şi respectiv OSCE, o întrebare
capătă tot mai multă substanţă: Sunt aceste procese
contradictorii, sunt centrifuge, sau urmează acelaşi vector?
Pe o scară a intensităţilor misiunilor desfăşurate,
putem spune că OSCE desfăşoară misiuni "soft", de mică
intensitate, NATO desfăşoară misiuni "hard", iar UE toată
gama centrală a misiunilor, de la cele civile la cele militare.
Analizând principalele organizaţii internaţionale
din punct de vedere al ţărilor membre, observăm un nucleu comun
al acestora, reprezentat de către ţările puternic dezvoltate,
cu un nivel de viaţă foarte ridicat, care au stat la baza iniţierii
şi dezvoltării acestor organizaţii.
NATO a avut şi are în continuare rolul primordial
în integrarea şi apărarea spaţiului euro-atlantic. Este
o alianţă politică şi de apărare, a cărei capacitate
de apărare are drept scop descurajarea agresiunii sau a oricărei alte
forme de presiune, iar dispozitivul său militar se bazează pe principiul
că ţările membre trebuie să menţină colectiv o
apărare adecvată pentru descurajarea agresiunii şi pentru a-şi
păstra integritatea teritorială.
Politica Externă şi de Securitate Comună (PESC)
reprezintă cel de-al doilea pilon al Uniunii Europene, iar Politica Europeană
de Securitate şi Apărare (ESDP) este o componentă esenţială
a PESC. PESC serveşte punerii în practică a rolului politic
mult mai activ al UE pe scena mondială în domeniul prevenirii şi
soluţionării crizelor şi conflictelor ce se pot produce în
afara frontierelor sale, având drept principal rol de a pune de acord
statutul economic deosebit de înalt al UE cu statutul său de actor
politic internaţional. ESDP este chemată să contribuie la definirea
clară şi concretă a statutului şi rolului de actor politic
mondial al UE. Totuşi, se cuvin făcute câteva menţiuni:
ESDP exclude orice formă de apărare teritorială - deci, fiecare
stat trebuie să se ocupe direct de apărarea sa, fie în mod individual,
fie într-o manieră colectivă.
OSCE încă se mai află în faza de definire
a instituţiei identităţii de securitate europeană, bazată
pe patru elemente: geopolitic, funcţional, normativ şi operaţional.
Atât NATO cât şi UE au aceleaşi interese
strategice şi cooperează în spiritul complementarităţii
şi al unui Parteneriat.
Acordurile "Berlin Plus", prin cele patru dimensiuni respectiv
planificare, capacităţi (capabilităţi), operaţional
şi comandă, demonstrează traseul pe care cele două organizaţii
internaţionale evoluează, atât separat, cât şi în
ceea ce priveşte cooperarea instituţională dintre ele.
Relaţiile dintre OSCE, NATO şi UE: strategiile
de securitate şi apărare ale celor trei organizaţii internaţionale
sunt asemănătoare, diferenţele constând în modul
de îndeplinire al obiectivelor şi nu în obiectivele propriu-zise,
adică în domeniul tactic, nu în cel strategic; aplicarea lor
trebuie să se efectueze în baza principiului complementarităţii
şi al subsidiarităţii; în principiu, OSCE se ocupă
de misiunile "soft security", UE execută numai misiuni de stabilitate,
de răspuns la crize, iar NATO este în măsură să execute
acţiuni de luptă de mare intensitate - tipuri de misiuni complementare,
nu conflictuale; o dublare ("duplication") a capacităţilor UE şi
NATO nu este posibilă nici politic, nici financiar şi nici nu este
dorită de statele membre ale UE şi ale NATO; diferenţa dintre
ESDI şi ESDP este următoarea: ESDI reprezintă un concept NATO,
pe când ESDP este un concept UE. Nu se pot confunda şi nu au raporturi
de subordonare una faţă de alta; unul din marile riscuri pentru securitatea
Europei este acela al decuplării SUA şi al fiinţării unei
Europe încă incapabile să se apere singură în faţa
primejdiilor; în prezent, securitatea europeană şi parteneriatul
euro-atlantic constituie un fundament indispensabil pentru un mediu de securitate
stabil; Lista dificultăţilor cu care s-au confruntat aliaţii
în Kosovo, au convins europenii că trebuie să lucreze foarte
repede în rezolvarea problemelor legate de capacităţile moderne
de management de criză: comunicaţi, transport aerian rapid, operaţiuni
aeriene de recunoaştere; Strategia NATO a încetat să fie exclusiv
defensivă; un subiect important pentru ambele organizaţii, dar şi
pentru ţările Europei Centrale, este procesul de extindere a celor
două organizaţii. Se doreşte ca procesele de extindere să
fie compatibile şi să se consolideze reciproc, datorită manifestării
efectului cumulativ al garanţiilor de securitate ale art. 5, al Tratatului
de la Bruxelles modificat şi cele ale art. 5 al Tratatului de la Washington.
Decizia europenilor de constituire a unei forţe comune
de reacţie rapidă, cu organisme distincte, separate, de planificare
militară, a nemulţumit profund Washingtonul; acesta considera că,
astfel, poziţia sa preponderentă în cadrul Alianţei Atlantice,
determinată inclusiv de contribuţia financiară masivă, va
fi mult slăbită.