Spre o Academie de Muzică la Sibiu.
Curs internaţional de măiestrie instrumentală, ediţia a V-a.

Într-un oraş cu tradiţia muzicală a Sibiului, iniţiativa Filarmonicii de Stat din localitate în colaborare cu Liga culturală „România-Franţa”-Sibiu, din partea căreia activez ca organizatoare a unor manifestări, şi cu Liceul de Artă din localitate de a valorifica prestigiul european al maeştrilor instrumentişti plecaţi de pe aceste meleaguri şi care se oferă să îndrume anual pe tinerii de talent a fost primită cu mulţumire de autorităţi şi de publicul meloman. Noi visăm chiar mai departe, anume că Sibiul ar trebui în viitor să aibă o academie de muzică din moment ce, mereu sporite, cursurile de măiestrie instrumentală şi activitatea corală îşi dobândesc o reputaţie tot mai evidentă nu numai pe plan naţional ci şi pe cel internaţional.

Conceput să fie desfăşurat de-a lungul mai multor ani, proiectul nostru a ajuns în octombrie 2010 la cea de-a cincea ediţie a cursului de măiestrie instrumentală la Sibiu. Desigur că el a solicitat un moment organizatoric de prospectare la nivel zonal şi naţional, având drept scop invitarea elevilor şi a studenţilor pentru un nou curs de măiestrie interpretativă instrumentală. Ca în toţi anii precedenţi, au sosit cursanţi din cele mai diferite centre ale României, de la Constanţa şi Bucureşti, la Deva, Cluj, Târgu- Mureş etc, fără să lipsească cei din străinătate. Talentaţii elevi Maria Jurcă şi Răzvan Anemţoaiei au fost prezenţi la toate cele 5 ediţii.

Cursul propriu-zis s-a desfăşurat în acest an timp de 9 zile. A fost o muncă intensă, concretizată atât în ore individuale cât şi în demonstraţii colective, la cele din urmă fiind invitaţi să participe toţi tinerii cursanţi. S-a creat un spirit de echipă şi sentimentul că arta poate asigura o coeziune familială între cei ce o slujesc. Calitatea interpretativă a fost valorificată la Sala Thalia în recitalul profesioniştilor, care sunt profesorii Adelina Oprean, violonistă de la Conservatorul din Basel, Elveţia, violoncelistul Cristian Florea de la Şcoala de muzică din Barcelona, Spania, şi pianista Loreley Petrescu, corepetitoare, sosită de la Viena, Austria. În plus, tradiţionale dezbateri, consfătuiri, activităţi de iniţiere în istoria muzicii româneşti, încadrată în fluxul universal. Conferinţa din 11 octombrie a.c., concepută interactiv de noi împreună cu prof.dr.Paul Mierean, a avut titlul George Enescu şi Jean Sibelius la răscruce de epoci. Tema Suitele lui J.S.Bach şi muzica spaniolă de violoncel din workshopul organizat în 13 octombrie 2010 a fost admirabil exemplificată de maestrul violoncelist Cristian Florea. În acest sens se poate spune că cea de-a cincea ediţie a fost mai largă ca anvergură decât precedentele, având ca invitaţi pe lângă tineri din România şi elevi spanioli la clasa de vioară a profesoarei Adelina Oprean. Corepetitoarea Loreley Petrescu, sosită de la Viena pentru prima dată la această ediţie, s-a încadrat minunat în colectivul artistic pe care, după cum avea să mărturisească apoi epistolar, l-a simţit ca un Tot, ca o familie a artei. Unanim apreciată, ea a fost o „coechipieră” de nădejde, pe care o vom mai invita şi la ediţiile viitoare.

Cursul s-a încheiat cu Concertul participanţilor, desfăşurat în condiţii optime la Sala Thalia într-o atmosferă caldă, chiar dacă publicul sibian nu a beneficiat de şansa de a-i asculta pe aceşti copii şi tineri admirabili ca talent, ca voinţă de a se dedica artei instrumentale. Neîndoios că adevăraţii melomani sibieni au pierdut un spectacol emoţionant, cu o valoare simbolică, el asigurându-ne că geniul muzical românesc este pe mâini bune. Remedierea se va putea face pe viitor printr-un afişaj mai eficient. Tinerii instrumentişti s-au bucurat să primească alături de diplome de participare şi câte un cadou, cartea Întâlnire pe calea undelor. Interviuri radiofonice despre literatura română pe care o semnez ca intervievat împreună cu prof. Alexandrul Braşovean, redactorul emisiunilor de literatura română Gaudeamus de la Radio Eveniment din Sibiu. Iată un îndemn la lectură, care semn ifică înţelegerea îngemănării artelor. Conform tradiţiei manifestării, în final nu putea să lipsească din program un respiro binemeritat, o plimbare prin mirificul decor al toamnei, de data aceasta localizată la Mânăstirea Sâmbăta din frumoasa ţară a Făgăraşului.


ORGANIZATOR AL CURSULUI
Conf. Univ. Dr. Anca Sîrghie
Articol apărut în „Monitorul de Sibiu”, octombrie 2010 şi în Lumina slovei scrise” , vol. VIII, Editura Alma Mater, Sibiu, 2010.

 

Curs de măiestrie instrumentală

Ajuns la a 5-a ediţie, Cursul de măiestrie instrumentală a reunit la Sala Thalia 20 de elevi de la şcolile de muzică din ţară şi străinătate. Cursul organizat de Liga Culturală România – Franţa, Filarmonica Sibiu şi Liceul de Artă a pus la dispoziţia tinerelor talente înalta pregătire a unor maeştri ai viorii şi ai violoncelului: Adelina Oprean, violonistă la Conservatorul din Basel, Elveţia şi Cristian Florea, violoncelist la Şcoala de Muzică din Barcelona, Spania. Aceştia au fost asistaţi de profesoara de pian Loreley Petrescu din Viena, Austria. „Evenimentul este conceput complex. Pe lângă orele individuale şi de grup au fost prezentate conferinţe pe teme de istoria muzicii şi dezbateri la care au participat profesori şi tineri instrumentişti. A fost un spirit de familie”, declară Anca Sârghie, organizator din partea Ligii Culturale România-Franţa.

(C.B.)
Articol apărut în „Sibiu 100%”, anul III, nr. 118, 6-12 noiembrie 2010

 

Însemnări din sala de concert. În „Tribuna”, Sibiu, noiembrie 2010

Pe podium – Cristian Florea


Pe orice scenă muzicală ar evolua, violoncelistul Cristian Florea s-ar bucura de mare succes. Păşind cu mers aşezat printre instrumentişti, urcând pe podiumul rezervat solistului, cu capul puţin aplecat spre instrumentul pe care-l iubeşte atât de mult, eminentul interpret emană din atitudinea sa o forţă şi o certitudine care cuceresc întreaga sală. Rigoarea intelectuală, precizia şi patosul cu care îşi construieşte textul muzical se îngemănează în chip fericit în demersul său artistic. Mult mai prezent în ultimii ani pe scena de concert sibiană, Cristian Florea a evoluat în faţa melomanilor cu frumoase variante interpretative ale concertelor pentru violoncel şi orchestră de Joseph Haydn, Antonin Dvorjac, Camille Saint-Saéns, Edward Elgar, Robert Schumann etc, în care marele muzician a avut prilejul să-şi etaleze calităţile artistice, siguranţa stăpânirii partiturii oferind, în acest fel, o cuceritoare linişte interioară.

Joi, 4 noiembrie a.c., în Sala Thalia, sub bagheta dirijorului coreean Beak Jeong-Hyun, violoncelistul Cristian Florea a dat viaţă uneia dintre partiturile cele mai cunoscute din creaţia concertantă a compozitorului Joseph Haydn, Concertul nr. 1 pentru violoncel şi orchestră în Do Major, o lucrare de mare frumuseţe melodică, cu un bogat lirism în partea mediană şi o muzică de factură robustă, exuberantă în mişcările extreme. Ceea ce ne-a frapat pe parcursul întregului demers artistic al reputatului violoncelist a fost minuţioasa cercetare a sonorităţilor, dozajul vibraţiilor, transformarea în cuvinte a muzicii ce a curs în valuri spre auditori, trăsături caracteristice doar marilor interpreţi.

În completarea programului, dirijorul coreean a propus auditorilor Uvertura „Academica” op. 80 de Johannes Brahms, un răspuns muzical dat de compozitor Universităţii din Breslau, care în anul 1879 îi acordase titlul de doctor honoris causa, şi Simfonia a VI-a în si minor op. 74 „Patetica” de Piotr Ilici Ceaikovski, ultima simfonie a compozitorului rus, executată în primă audiţie la 16 octombrie 1893, la Petersburg, sub bagheta autorului. După nouă zile, în noaptea de 24 spre 25 octombrie, Piotr Ilici Ceaikovski a încetat din viaţă.

Dirijorul Beak Jeong-Hyun a condus cu autoritate colectivul artistic sibian, temperamentul şi entuziasmul său transformând un obişnuit concert săptămânal într-un eveniment muzical deosebit. În concertul pentru violoncel, şeful de orchestră a pornit alături de solist la tălmăcirea unei excepţionale pagini concertistice, iar în uvertura brahmsiană ne-a încântat prin ritmul bine caracterizat şi admirabila înţelegere cu membrii ansamblului orchestral.

Maestru al planurilor sonore, dirijorul coreean a demonstrat multă înţelegere faţă de Simfonia a VI-a „Patetica”, partitură de o grandioasă concepţie filosofică, considerată a fi culmea simfonismului ceaikovskian. Simţămintele de mâhnire şi nelinişte ce cresc pe măsura dezvoltării conţinutului lucrării până la autenticul patos tragic au fost transpuse de dirijor cu multă pricepere.

Muzica pentru cei doi protagonişti ai concertului de joi seara -violoncelistul Cristian Florea şi dirijorul Beak Jeong-Hyun - este constituţională, emană din ei cu putere, iar succesul reputat este o dovadă că publicul sibian i-a înţeles. Sperăm să-i revedem şi să-i primim cu aceeaşi admiraţie.

Nicolae SCUTEA

 

CONCERTUL MAEŞTRILOR, SUB SEMNUL ÎN DIALOGULUI ÎNTRE GENERAŢII
În această toamnă la Sibiu se va desfăşura între 28 septembrie şi 10 octombrie cea de-a treia ediţie a Cursurilor de Măiestrie Instrumentală, dedicate de Adelina Oprean, Cristian Florea şi Iustin Oprean tinerelor generaţii de artişti ai viorii, violoncelului şi pianului. Manifestarea este organizată din iniţiativa Ligii culturale „România-Franţa” din Sibiu, cu colaborarea Filarmonicii de Stat şi a Liceului de Artă din localitate. Ea este deschisă atât instrumentiştilor în plin proces de formare veniţi din întreaga ţară, cât şi celor din străinătate. Prestigiul Cursurilor de Măiestrie Instrumentală de la Sibiu se consolidează de la un an la altul, dacă ţinem cont de numărul sporit al participanţilor sosiţi pentru această ediţie de la cele mai diferite licee şi conservatoare de muzică.

Cea de-a treia ediţie se va deschide cu un concert al maeştrilor, veniţi din Elveţia, Spania, Germania şi Anglia, concert care se va desfăşura la Sala Thalia din Sibiu în 28 septembrie a.c. cu începere de la orele 19.00. În programul concertului vor figura Sonata pentru pian, în sol major, op.78 de Franz Schubert, Trio pentru vioară, violoncel şi pian în re minor, nr. 1, op. 49 de F. Mendelssohn Bartholdy şi Fantezie în do major pentru vioară şi pian, op. Postum 159 de Franz Schubert. Un element de noutate pentru manifestarea de la Sibiu este evoluţia în concertul inaugural alături de Cristian Florea a fiicei lui, Maria Florea, sosită din Spania. La solicitarea participanţilor prezenţi şi în ediţiile precedente Masterclasses-ul de la Sibiu s-a extins la două săptămâni de muncă pasionată şi tenace de modelare artistică, la capătul cărora vor fi selectaţi cei mai talentaţi tineri, care vor susţine Concertul final, aşteptat cu egală emoţie, intrat ca o nouă tradiţie în viaţa muzicală a oraşului nostru. Toţi cursanţii vor primi diplome de participare. Programul va mai cuprinde conferinţe, lansări de carte şi chiar o excursie finală cu caracter cultural în frumoasele împrejurimi ale Sibiului.


conf.univ.dr. Anca Sîrghie
 „Monitorul de Sibiu”, 15 octombrie 2009, Anul XII, nr. 3160, p. 2.

 

CURSUL INTERNAŢIONAL DE MĂIESTRIE INSTRUMENTALĂ DE LA SIBIU, LA a 4-a EDIŢIE. DIN PEPINIERA ROMÂNEASCĂ A TALENTELOR INSTRUMENTALE MUZICALE
Misiunea ce revine României, ţară abia intrată în Comunitatea Europeană, este una dintre cele mai dificile. Despre tinerii români ai zilelor noastre se spune cu tot mai sporită îngrijorare că frecventează în exces barurile de noapte şi discotecile gălăgioase, iar pierderea deprinderii de studiu individual şi de lectură, atât de persistente în amintirile nostalgice ale părinţilor şi bunicilor, nu pot decât să ne umple de temeri, când ne gândim la viitorul ţării acesteia. Adevărul este că nu putem generaliza asemenea judecăţi, pe care le emitem, în fapt, cu justificată nelinişte, din moment ce în ultimii ani, ca organizator al unui curs de măiestrie muzicală am cunoscut elevi şi studenţi dedicaţi cu pasiune şi responsabilitate instrumentelor muzicale. Susţinuta lor activitate artistică şi calitatea tot mai înaltă a prestaţiei lor instrumentale ne îndeamnă să credem că în mod negreşit asemenea tineri se vor număra printre soliştii scenei lirice într-un viitor nu prea îndepărtat. Despre ce curs internaţional este vorba?

Într-un oraş cu tradiţia muzicală redutabilă a Sibiului implementarea dialogului anual al unor maeştri ai instrumentelor muzicale de talie europeană cu tinerii de talent din România este un eveniment cum nu se poate mai firesc. În fapt, la Sibiu s-a desfăşurat spre finele anului 2009 cea de-a 4-a ediţie a Cursului Internaţional de Măiestrie Instrumentală, organizat la Filarmonica de Stat şi la Liceul de Artă din Sibiu de Liga Culturală “România –Franţa” din localitate. Ca şi în anii precedenţi, violonista Adelina Oprean de la Universitatea de Muzică din Basel, Elveţia, violoncelistul Cristian Florea de la Şcoala de Muzică din Barcelona, Spania, pianistul Iustin Oprean de la Academia de Muzică din Bonn, Germania, originari din Sibiu, cărora li s-a alăturat Verena Louis din Germania, ca pianistă corepetitoare, au susţinut cursuri de măiestrie instrumentală, în care valorifică din plin experienţa lor de tehnică artistică dobândită într-o viaţă întreagă dăruită muzicii. Este un masterclass, care aduce la Sibiu anual între 25 şi 30 de tineri participanţi, veniţi din cele mai diferite oraşe ale ţării. Selecţia trebuie să fie făcută cu rigoare, pentru ca cei trei profesori, atât de generoşi în iniţiativa lor, să se poată ocupa realmente de fiecare tânăr instrumentist înscris la curs.

De un mare interes s-au bucurat pentru participanţi cele 4 concerte organizate de profesorii-maeştri şi de către cursanţi. Astfel în cadrul manifestării, în Sala Thalia din Sibiu a avut loc Concertul Maeştrilor, în programul căruia au figurat piese muzicale de Fr. Schubert, Felix Mendelssohn Bartholdy, Bela Bartok şi Serghei Prokofiev. Având viu modelul maeştrilor, talentaţilor cursanţi veniţi din cele mai diferite colţuri ale ţării la Liceul de Artă din Sibiu au susţinut două concerte, iar în cele din urmă la Sala Thalia Cristian Florea şi fiica sa, Maria Montserrat Florea, au oferit concertul aşteptat cu multă emoţie de adevăraţii melomani sibieni. La Gala Finală, la care s-au executat piese din diferite epoci ale componisticii universale, cursanţii au primit diplome ce atestă prezenţa lor la cea de-a 4-a ediţie a manifestării sibiene, cea mai înaltă calitativ de până acum, după cum afirmă cu mulţumire maeştrii.

conf.univ.dr. Anca Sîrghie
„Monitorul de Sibiu”, 6 noiembrie 2009, nr 3176, p.9

 

UN MASTERCLASS DE ELITĂ LA SIBIU
Între 28 septembrie şi 10 octombrie a.c.s-a desfăşurat cea de-a treia ediţie a Cursului Internaţional de Măiestrie Instrumentală, organizat de Filarmonica de Stat, Liceul de Artă şi Liga culturală “România –Franţa”, Sibiu.  Zilele trecute ni s-a părut că de pe scena cea mare a Sălii Thalia piesele muzicale de violoncel, vioară şi pian sunau cu totul special, pentru că cei care le interpretau, având în gând modelul unor maeştri afirmaţi pe plan european, care tocmai îi îndrumau, nu erau nişte profesionişti, ci copii de talent în plin proces de formare. Prea puţini sibieni au izbutit să remarce şi să desprindă din salba manifestărilor culturale ale momentului acest eveniment, bine distinct între toate celelalte, iar cele patru concerte-recital au avut fiecare în parte un farmec emoţionant. Şansa de a beneficia chiar acasă, în România, de îndrumarea unor profesori de elită, precum violonista Adelina Oprean de la Conservatorul din Basel, Elveţia, violoncelistul Cristian Florea de la Barcelona, Spania, de unde a sosit şi pianistul Alan Branch, corepetitor, (încă unul de excepţie!), şi Iustin Oprean, pianist la Bonn, Germania, au înţeles-o tot mai mulţi tineri, ceea ce explică şi creşterea de la an la an a numărului cursanţilor, veniţi nu numai din ţară, ci şi din străinătate. Prezenţi cu consecvenţă încă de la prima ediţie sunt micii instrumentişti ai Liceului de Muzică din Deva, sosiţi la Cursul de Măiestrie Instrumentală de la Sibiu cu profesorii lor de şcoală. Aceşti tineri au făcut vizibile progrese în cei 3 ani şi sunt o speranţă de viitor, ca şi elevii veniţi de la Constanţa, Bucureşti, Tg. Mureş, etc.

Programul manifestării a câştigat în densitate muzicală, dacă avem în vedere cele 4 concerte desfăşurate, dintre care cel de deschidere şi recitalul maeştrilor au produs o vie emoţie în rândurile participanţilor. Ele au fost urmate de cele două concerte ale cursanţilor, care au etalat o calitate a interpretării cu totul superioară ediţiilor precedente.Tânărul pianist Cristian Sandrin a cântat Baladă de Chopin, Preludiu şi o Fugă în do minor de Bach din Clavecinul bine temperat. Revelaţia acestei ediţii, datorită naturaleţii ei scenice şi a maturităţii interpretative, Maria Florea, a interpretat Melodii lăutăreşti de Pablo Sarasate.Ea reprezintă la Sibiu o a treia generaţie de muzicieni de tot mai aleasă afirmare şi de aceea în 16 octombrie a.c.vom fi entuziasmaţi să o ascultăm la Sala Thalia interpretand Concertul pentru vioară de Mendelssohn Bartholdy. Aurora Zodieru a impresionat prin execuţia la Impalpiti de Paganini, iar Gugu Ieronim Cosmin a interpretat Variaţiuni serioase de Mendelssohn Bartholdy, dovedind o maturitate şi o stăpânire tehnică cu totul remarcabile.

Cei trei maeştri şi-au declarat mulţumirea de a-şi fi pus experienţa muzicală în slujba tinerilor români la Sibiu, oraşul lor natal, în care făcuseră primii paşi pe calea măiestriei instrumentale. Ca director organizatoric, mi-am exprimat în faţa publicului meloman din Sala Thalia încrederea că printr-un asemenea eveniment artistic de înaltă calitate Sibiul îşi justifică prestigiul unei tradiţii muzicale seculare, căci şi în prezent are potenţialul necesar cu care să organizeze în anii viitori o academie de vară, menită să susţină pepiniera instrumentală a tinerelor talente, cu care România dovedeşte cu prisosinţă că răspunde canoanelor solicitate de Uniunea Europeană. Consider că în viitor proiectul nostru numit semnificativ “Spre o Academie de Muzică la Sibiu” are şanse reale.

conf.univ.dr. Anca Sîrghie / 2008